dimarts, 26 de febrer del 2008

Dreta i esquerra de Norberto Bobbio

Continuant amb la política - encetat en el post anterior- i per finalitzar aquest tema. Voldria compartir un fragment del llibre Dreta i esquerra, raons i significats d'una distinció política de Norberto Bobbio, què fa temps que vaig llegir i que avui arrel del post anterior he tingut ganes de tornar a fullejar. I diu així:

Ultra aquells qui critiquen la distinció* i aquells qui no accepten el criteri*, hi ha els qui dubten, que si bé accepten la distinció i no rebutgen el criteri que he triat i he posat en relleu, ara com ara consideren que ha esdevingut insuficient. Faig referència, especialment a aquells qui creuen, malgrat reconèixer que "la crisi de les ideologies, la variabilitat dels criteris del judici moral, la naturalesa tècnica i cada vegada més complexa dels problemes polítics, el pluralisme i la segmentació de les afiliacions socials fan de cada ciutadà un subjecte polític transversal respecte el sistema axial dreta/esquerra - que és un judici a compartir- que per definir la díada, a més del tema tradicional de la igualtat, fóra necessari tenir en compte altres criteris com són ara el de l'autonomia i la identitat de les persones, el del pluralisme de les cultures i de les pertinences, la radical contextualització dels valors morals i la dispersió de l'esfera pública, induïda, en les societats informàtiques, pels mitjans de comunicació. Que avui una de les raons de la desorientació de l'esquerra depengui del fet que en el món contemporani han sorgit problemes que els moviments tradicionals de l'esquerra no s'havien plantejar mai, i que hagin decaigut certs supòsits, sobre els quals recolzava no tant sols el projecte mateix de transformació de la societat, sinó també la seva força, és indiscutible. Jo mateix n'he parlat sovint. Cap esquerranista pot negar-se a admetre que l'esquerra d'avui ja no és la d'abans. Però mentre hi hagi persones el compromís polític de les quals es regeixi per un profund sentit d'insatisfacció i de sofriment davant les inquietats de les societats contemporànies, tal vegada avui d'una manera no tant punyent com en altres èpoques, però molt més visible, aquests mantindran vius els ideals que han marcat des de fa més d'un segle totes les esquerres de la història.

*dreta-esquerra
*igualtat-desigualtat;llibertat-autoritat

Les altres candidatures del 9 de març

D'ençà d'ahir i fins conéixer el resultat de les eleccions del 9 de març que sentirem i llegirem molt de política, o millor dir de programes polítics i de candidatures concretes i prou conegudes... tot i així, cada cop més apareixen altres candidatures - potser més alternatives potser més properes.
No pretenc demanar el vot per cap d'elles, aquesta és ha de ser una elecció individual i lliure. No obstant, tenia ganes de donar cert espai a aquestes altres candidatures. Òbviament he fet la selecció que més m'interessa resaltar (passant de segons qui...). Et voilà:

- Partit antitaurí contra el maltractament animal
- Ciutadans en blanc
- Partit humanista de Catalunya
- Partit de les llibertats civils
- Escons insubmissos. Alternativa dels democrates descontents
- Per un món més just

entre d'altres.

Que vagi de gust!

dimecres, 20 de febrer del 2008

Tossa dorm a l'hivern


Tossa dorm a l'hivern

al capvespre els carrers són nus,
entre passa i passa sents la remor del vent
de tant en tant, fins i tot el bategar d’una llar
una rialla, un caminar

els carrerons són humits i salats vora la mar
aquells mateixos recorreguts impossibles
de sortejar a ple estiu on sols de lluny te’ls pots mirar

aprofiteu ara que la seva ànima pausada us pot acompanyar
i més endavant amb el bullici de la gent d’estiu torneu-la a visitar

dilluns, 18 de febrer del 2008

passejada al capvespre

Tossa de Mar, 18 de febrer de 2008

Diuen que d’un temps en ve un altre.

Avui, he tornat a caminar al capvespre. Que agradable. Com m’agrada, com pot ser que ho hagués oblidat, i és que d’un temps en ve un altre.

He sortit de casa que es feia fosc, he anat direcció al Parc de Sa Riera per la zona nova de Tossa, al final del trajecte he girat cua i tot deixant enrera la carretera de Llagostera he anat a buscar la Casa de Cultura, per seguir el trajecte de benvinguda d’El Pelegrí fins al Castell. Després, he decidit anar fins a Mar Menuda tot caminant pel Passeig Marítim. Oh! Quina mar! L’hauríeu d’haver vist estava BRAVÍSSIMA!

Aquest últim tram ha sigut magnífic, el picar de les andanes* a les roques t’ensordia tant que els pensaments deixaven de ser els protagonistes per deixar pas a un bany de sensacions. La brisa marina a la cara, la mar moguda, les andanes pujant a munt a munt tot ballant exaltades! Ostres, de veritat que ha estat hipnotitzant. I de nou he tornat a sentir-me en transició. No sé perquè dins meu sé que estic acomiadant una fase de la meva vida, m’estic – metafòricament parlant- desprenent de vivències, de records, tot desant-les en la calaixera del passat per poder, renovada, començar un nou trajecte, segur, més fresc i estimulant. No sé quan, però sé que m’hi estic acostant.

(*onades)

Tossa de Mar, 18 de febrer de 2008

(la qualitat de les imatges deixa que dessitjar xrò són fetes amb mòbil i de nit....)

divendres, 15 de febrer del 2008

Balzac

"Pero debes aprender una cosa, imprimirla en tu mente todavía maleable: el hombre tiene horror a la soledad. Y de todas las especies de soledad, la soledad moral es la más terrible. Los primero hermitaños vivían con Dios. Habitaban en el más poblado de los mundos: el mundo de los espíritus. El primer pensamiento del hombre, sea un leproso* o un prisionero, un pecador o un inválido*, es este: tener un compañero en su desgracia. Para satisfacer este impulso, que es la vida misma, emplea toda su fuerza, todo su poder, las energías de toda su vida. ¿Hubiera encontrado compañeros Satanás, sin ese deseo todopoderoso?" Balzac.

*eren altres temps

diumenge, 10 de febrer del 2008

Peter Senge i la Cinquena Disciplina


Qui més qui menys té algú que l’inspira a nivell professional, en el meu cas, aquesta persona és Peter Senge i la seva obra: “La Cinquena Disciplina”. I avui tinc ganes de parlar-ne:

Peter Senge és Director de Pensaments de Sistemes i Aprenentatge Organitzacional de la Slona School of Managament del MIT i soci fundador de la consultora Innovation Associates, de Massachusetts.

“La Cinquena Disciplina” (més coneguda com “La Quinta Disciplina”) és un llibre d’obligada lectura si sou d’aquells/es que voleu fer les coses diferents essent conscients que per fer-ho cal entendre totes les relacions que es produeixen en el món de l’organització com un sistema i busqueu eines que us permetin aprendre a com fer millor les coses assumint que no estem sols i que tot té una causa efecte. Espero que els paràgrafs següents m’ajudin a explicar-me millor... estem davant una mena de la teoria del caos aplicada al món de l’empresa (pública o privada, tot i que és de més fàcil aplicació a l’empresa privada).

Benvinguts/des a un somni (realitzauble) del management. Espero que gaudiu del viatge tant i com ho faig jo cada vegada que rellegeixo les seves planes. Per facilitar-ho extrauré fragments de l’obra de Peter Senge.
Les organitzacions que cobraran rellevància en el futur seran les que descobreixin com aprofitar l’entusiasme i la capacitat d’aprenentatge de la gent en tots els nivells de l’organització.

Per tant, s’ha acabat aquells temps on el món era un lloc predecible. On encara es podia aspirar a que una organització fos competitiva sobre la base d’una divisió horitzontal del treball i vertical de les decisions. S’han acabat – encara que no es vulgui admetre – els temps on es paga als de la punta de la piràmide per pensar i a la resta, se’ls pagava per fer i no per pensar.

El que distingirà fonamentalment es organitzacions intel·ligents de les tradicionals i autoritàries “organitzacions de control” serà el domini de certes disciplines bàsiques:
-
1.- PENSAMENT SISTÈMIC (la cinquena disciplina)
Els negocis i altres empreses humanes són sistemes. Estan lligats per trames invisibles d’actes interrelacionats, que sovint tarden anys en exhibir plenament els seus efectes mutus.
El pensament sistèmic és un marc conceptual, un cos de coneixement i eines que s’ha desenvolupat en els últims cinquanta anys, perquè els patrons totals resultin més clars, i per ajudar-nos a modificar-los.
Un exemple per entendre que volem dir amb sistema: el cicle de l’aigua. S’espessien els núvols, el cel es fa fosc, les fulles flamegen, i sabem que plourà. També sabem que després de la turmenta l’aigua del desaigua caurà als rius i llacunes a quilòmetres de distància, i que el cel estarà clar per demà. Aquests aconteixements estan distanciats en l’espai i en el temps, però tots estan connectats dins del mateix patró.

2.- DOMINI PERSONAL
El domini personal és la disciplina que ens permet aclarir i endinsar-nos contínuament en la nostra visió personal, concentrar energies, desenvolupar paciència i veure la realitat objectivament. És el ciment “espiritual” de l’empresa. L’afany i la capacitat d’aprendre d’una empresa no pot ser més gran que la dels seus membres.
Moltes persones entren a l’empresa com individus brillants, cultes i entusiastes, plens d’energia i desitjos d’introduir canvis... amb el temps, perden el compromís, el sentit de missió i l’estímul amb que van iniciar la seva carrera. Les empreses aprofiten molt poc de les seves energies i quasi res del seu esperit.
A l’organització intel·ligent el que li interessa són les connexions entre l’aprenentatge personal i l’aprenentatge organitzacional, els compromisos recíprocs entre individu i organització, l’esperit especial d’una empresa constituïda per gents capaces d’aprendre.

3.- MODELS MENTALS
Els models mentals són supòsits super arrelats, generalitzacions i imatges que influeixen sobre la nostra manera de comprendre el món i actuar.
Lo fomut és que sovint no tenim consciència dels nostres models mentals o els efectes que tenen sobre la nostra conducta.
Exemple: en veure una noia maca i arreglada, alguns poden pensar: té pasta, segur que és frívola i juga amb el seu atractiu...
De la mateixa manera, els models mentals de conducta empresarial també estan profundament arrelats. Potser això explica la dificultat de trencar motlles de com ha de vestir o ser un/a gerent. (podríem entrar en qüestions de gènere però no ho farem).
La disciplina de treballar amb models mentals comença per girar al mirall cap a dins: aprendre a exhumar les nostres imatges internes del món, per portar-les a la superfície i sotmetre-les a un rigorós escrutini. També suposa l’aptitud per establir converses obertes on s’equilibri la indagació (actitud inquisitiva) amb la persuasió, on la gent manifesta els seus pensaments per exposar-los a la influència dels altres.

4.- CONSTRUCCIÓ D’UNA VISIÓ COMPARTIDA
Cal crear una visió genuïna (molt oposada a la familiar “formulació de la visió”), ja que així la gent no sobresurt ni aprèn perquè li ho diuen sinó perquè ho desitja. Però la realitat és que molts líders tenen visions personals que mai es tradueixen en visions compartides i estimulants. Cal una disciplina per convertir una visió individual en una visió compartida: no en un receptari, sinó un conjunt de principis i pràctiques rectores. Cal tenir clar que és contraproduent imposar una visió, per sincera que sigui.

5.- APRENENTATGE EN EQUIP
Com pot ser que un equip amb un coeficient intel·lectual de 120 tingui un coeficient intel·lectual col·lectiu de 63? La disciplina de l’aprenentatge en equip aborda aquesta paradoxa.
La disciplina de l’aprenentatge en equip comença en el diàleg, la capacitat dels membres de l’equip de suspendre supòsits i submergir-se en un autèntic pensament conjunt.
La disciplina del diàleg també implica aprendre a reconèixer els patrons d’interacció que erosionen el aprenentatge en equip. Els patrons de defensa sovint estan profundament enredats en el funcionament d’un equip. Si no se’ls detecta, atempten contra l’aprenentatge. Si se’ls detecta i se’ls fa aflorir creativament, poden accelerar l’aprenentatge.

La pràctica d’una disciplina suposa un compromís constant amb l’aprenentatge. Mai s’hi arriba: hom es passa la vida dominant les disciplines. Mai es pot dir: som una organització intel·ligent, així com mai ningú pot dir: sóc una persona culta. Quant més s’aprèn, més es comprèn la pròpia ignorància.

És vital que les cinc disciplines es desenvolupin en conjunt. Això representa un desafiament perquè és molt més difícil integrar eines noves que aplicar-les per separat. Però els beneficis són immensos. Per aquest motiu, EL PENSAMENT SISTÈMIC és la cinquena disciplina. El pensament sistèmic ens recorda contínuament que el tot pot superar la suma de les parts.

El pensament sistèmic permet comprendre l’aspecte més subtil de l’organització intel·ligent, la nova percepció que es té d’un/a mateix i del món.

Una organització intel·ligent és un àmbit on la gent descobreix contínuament com crea la seva realitat. I com pot modificar-la.

Bé, avui el post ha estat llarg i dens, espero no obstant que hagueu gaudit del viatge.

Salut!

dimecres, 6 de febrer del 2008

Dimas Cuevas diu el que realment pensa el PP

Dimas Cuevas és candidat del PP per Albacete, darrerament surt a moltes converses per les declaracions que ha fet en diversos articles de premsa al llarg de la seva carrera com a periodista. Aquest "personatge" diu el que en realitat pensa el PP encara que ara ens vulguin fer creure que "políticament no és correcte" dir el que es pensa.

Algunes de les declaracions de Dimas:

"Las bodas de lesbianas tendrán que incluir diversas variedades de tortillas, y de postre bollitos con nata; y los convites para homosexuales serán a base de quimbos, perritos calientes y platanos al horno"

"Si la palmo antes de lo previsto, prohibo que den mis chiquillos en adopción a ningún matrimonio de gays, lesbianas o de mediopensionistas. Sólo falta que los traigamos al mundo para que luego acaben los pobres rodeados de cualquier cosa"

Si ha de haber paridad para las mujeres, que haya también para los altos y para los bajos, para los listos y para los tontos...".

Juas!

frases

-
Com més buida és l’existència més soroll necessita.
Josep Pla (Palafrugell 1897-Llofriu 1981)
-
Al punt que hom naix comença de morir,e morint, creix, e, creixent, mor tot dia.
Pere March (València? ~1338-Balaguer 1413)
-
El problema que hi ha al món és que els bojos i els fanàtics sempre estan molt segurs d’ells mateixos, mentre que els més assenyats sempre estan carregats de dubtes.
Bertrand Russell, filòsof i matemàtic britànic (1872-1970)
-